Чи буде на півдні Одеської області залізниця європейської колії

Під час Ukrainian Transport Forum 2025, який нещодавно відбувся в Одесі, було піднято питання побудови залізниці євроколії між Джурджулештами (Молдова) і українськими портами Рені та Ізмаїл.
Свого часу, ще за СРСР, європейська колія заходила до Рені і навіть трохи далі. Від залізничного вузла у Галаці йшла суміщена чотирьохниткова колія до Рені. Від Рені вона ще продовжувалася до станції Лиман-Дунайський, де був облаштований пункт зміни колісних пар у вантажних вагонів. Але ще у 1990-ті роки європейську колію 1435 мм на всій протяжності від Рені до Галацу розібрали. З 2013 року колію 1435 мм відновили від Галацу до Джурджулешт - але перевезення по ній вже кілька років відсутні повністю.
Якщо розглядати можливість прокладки євроколії до Рені - то фактично мова йде про відновлення вищезгаданої чотирьохниткової колії між Джурджулештами і Рені до станції Рені-Наливна та під'їзних колій у порт.
Ініціативу прокоментував заступник директора департаменту технології перевезень та комерційної роботи «Укрзалізниці» Валерій Ткачов. Він зауважив, що у планах товариства передусім розвиток євроколії до Львова. У подальшому можливе сполучення з Києвом та Одесою. Але в даному випадку він мав на увазі поступовий розвиток залізниць європейської колії від західних кордонів України і аж до Одеси.
«Щодо перевезення вантажів залізницею до Ізмаїла немає проблем. Це наша територія, тому ми максимально в цьому напрямку готові везти, збільшувати обсяги перевезення», — уточнив представник УЗ.
Водночас він нагадав, що під час перевезення вантажів до Рені частину шляху необхідно здолати територією Молдови. І тут є нюанси. Кілька років українські та молдовські залізничники обговорювали питання надання знижок на тарифи щодо транзитних перевезень. Адже вони на 50–70% вищі за українські. Навіть було знайдено рішення, але втілити його не вдалося.
«Можливо, прокладання євроколії з Джурджулешт до Рені буде гарним варіантом, коли ми знайдемо спільну мову з Молдовою і піде якийсь вагонопотік до Рені. На сьогодні він мінімальний… І тому вкладати у такий тяжкий час кошти саме в цей напрямок не на часі. Але якщо запрацює більше економіка і з’являться відправники саме до Рені, ми розглянемо такий варіант», — наголосив Валерій Ткачов.