Одеська ОВА занепокоїлася станом дунайських портів

П'ятниця, 7 лютого 2025, 16:26
Дунайські порти Одеської області з початку війни працювали буквально на межі своїх технічних можливостей через те, що на певний час вони залишилися єдиними діючими портами України. Проте, внаслідок прориву російської морської блокади та успішної роботи українського морського коридору, дунайські порти постраждали - їх вантажопотік зменшився у кілька разів.
Одеська ОВА занепокоїлася станом дунайських портів

6 лютого, заступник голови Одеської ОВА Сергій Кропива провів робочу нараду з директором департаменту морегосподарського комплексу, транспортної інфраструктури та зв’язку Олександром Гайдуком, головою Ізмаїльської райдержадміністрації Родіоном Абашевим, директором Ізмаїльського морського торговельного порту Віталієм Левченком щодо проблемних питань, які склалися останнім часом в роботі дунайських портів. 

Зокрема була обговорена необхідність розглянути можливості здійснити підвищення (індексацію) вартості залізничних перевезень без її застосування для маршрутів до/від залізничних станцій дунайських портів.

Також пропонувалося перенаправлення вантажів з низькою інтенсивністю обробки, що перевантажуються на/з судна з осадкою до 7 м, з портів Великої Одеси в порти Дунайського кластеру, а саме біг-бегі, навалочні вантажі для фасування тощо.

Було зазначено, що зменшення вантажопотоків до Дунайських портів прямо пропорційно вплине на кількість робочих місць, що негативно відобразиться на соціальному становищі жителів Ізмаїльщини, призведе до скорочення податкових надходжень до громад району і відповідно — до втрат місцевих бюджетів.

Після початку повномасштабного вторгнення росії в Україну 24 лютого 2022 року російські військові кораблі заблокували судноплавство в Чорному та Азовському морях, фактично зупинивши роботу десяти морських портів на південному узбережжі України, в тому числі Одеси, Південного і Чорноморська. У цих умовах дунайські порти Одеської області — Рені, Ізмаїл та Усть-Дунайськ — стали ключовими точками для експорту та імпорту вантажів. Адже на певний час вони залишилися єдиними діючими портами України.

Завдяки своєму географічному положенню та можливості руху суден уздовж Дунаю, дунайські порти уникнули морської блокади рф. Це дозволило їм стати основними водними шляхами для експорту української продукції до впровадження зернової ініціативи. За підсумками 2022 року вантажообіг через ці порти зріс утричі, досягнувши 16,3 млн тонн.

У 2023 році тенденція зростання продовжилася. За 11 місяців 2023 року дунайські порти обробили 29,4 млн тонн вантажів, з яких 14,1 млн тонн становили зернові, 1,7 млн тонн — руда, 1,9 млн тонн — нафтопродукти, 2,4 млн тонн — олія та 9 млн тонн — інші вантажі.

З відкриттям українського морського коридору та частковим відновленням роботи чорноморських портів, частина вантажопотоків повернулася до традиційних маршрутів. 

Наслідки для дунайських портів від падіння вантажопотоку

Зменшення вантажопотоку через дунайські порти може призвести до:

  • Зниження доходів портових операторів та суміжних галузей.

  • Скорочення робочих місць у портовій сфері та пов'язаних з нею секторах.

  • Недоцільності інвестицій у розвиток інфраструктури портів.

Заходи для збільшення потоку вантажів у дунайські порти

Для підтримки та збільшення вантажопотоку через дунайські порти можна реалізувати такі заходи:

  1. Диверсифікація вантажів: Залучення нових типів вантажів, окрім зернових, таких як контейнери, нафтопродукти та промислові товари.

  2. Розвиток інфраструктури: Модернізація портових потужностей, покращення залізничного та автомобільного сполучення з портами для підвищення ефективності логістики.

  3. Співпраця з міжнародними партнерами: Розширення співробітництва з румунськими та болгарськими портами на Дунаї для створення спільних логістичних ланцюгів.

  4. Впровадження цифрових технологій: Автоматизація процесів обробки вантажів та впровадження систем електронного документообігу для зменшення часу простою суден.

  5. Маркетинг та просування: Активне просування дунайських портів на міжнародному ринку як надійних та ефективних логістичних хабів.

  6. Співпраця з державою: вона може бути, наприклад, у формі тієї чи іншої знижки на залізничні перевезення до портів Ізмаїл та Рені. Адже через більшу відстань, ніж до портів Великої Одеси та, у певних випадках, необхідність залізничного транзиту через Молдову, транспортування вантажів до дунайських портів обходиться суттєво дорожче. Пропозиції щодо знижок пропонували деякі приватні аграрні і транспортні компанії, а тепер це розглядає і Одеська ОВА.

Реалізація цих заходів сприятиме стабільному розвитку дунайських портів та забезпечить їхню конкурентоспроможність у постійно змінюваних умовах світової логістики.

comments powered by HyperComments