Що в Одесі відбувається з Хаджибейською дамбою
Цікаво, що рішення Верховного суду, яке зобов'язує Одеську міську раду взяти на баланс у комунальну власність Одеської територіальної громади безгосподарне майно у вигляді дамби Хаджибейського лиману було прийняте ще у липні 2024 року, а міська влада згадала про нього лише наприкінці року - під час сесії міськради 4 грудня.
На сесії досить емоційно виступив з цього приводу мер Одеси Геннадій Труханов. За його словами, за рішенням суду місто може бути змушене взяти на свій баланс аварійну Хаджибейську дамбу, яка перебуває у незадовільному стані. А держава, досі відповідальна за цю стратегічно важливу споруду, фактично відмовилася від своїх обов’язків, визнавши дамбу безгосподарним майном.
Труханов підкреслив, що місто готове взяти на себе відповідальність, але це потребує колосальних коштів: “Наразі чекаємо від Верховного суду розгляд нашої заяви про встановлення способу виконання рішення суду. Адже вона знаходиться на межі трьох громад і є державною дорогою – стратегічною транспортною артерією всього регіону. Якщо протягом року держава не заявить свої права на дамбу ми будемо вимушені прийняти її до комунальної власності. І тоді десятки-сотні млрд гривень необхідні для реконструкції дамби потрібно буде шукати саме Одеській міській раді. Ми не знімаємо з себе відповідальності й готові до такої важливої роботи, однак це має вирішуватися спільними зусиллями держави, сусідніх громад, а не лише Одеською міською радою” – сказав міський голова.
Слід зауважити, що у 2021 році тодішній голова Одеської ОДА Сергій Гриневецький заявляв про готовність “Укравтодору” взяти дамбу на баланс. Адже саме "Укравтодору" належить автодорога М28, яка проходить по дамбі. Тодішній заступник міського голови Михайло Кучук теж стверджував, що дамба фактично належить “Укравтодору”.
Після цього компанія “Ростдорстрой” отримала тендер на роботи зі стабілізації дамби на 62 млн грн. (тендер був безальтернативним). Прокуратура намагалася оскаржити цей договір, але безуспішно.
Дамба Хаджибейського лиману була побудована на початку 1930-х років. авральним методом - оскільки рівень води в Хаджибейському лимані став стрімко підвищуватися і це почало загрожувати затопленням усього Пересипу. Причиною підвищення рівня лиману тоді стало поєднання аномальної весняної повені 1931 року та перенаправлення в лиман стоків каналізації з усієї Одеси починаючи з 1929 року.
Дамбу тоді збудували без надійного фундаменту. Єдина її серйозна опора - вбиті 90 років тому в мулистий ґрунт дерев'яні палі. Потім дамбою проклали вузьку двосмугову об'їзну дорогу. З 2003 року дамба перебуває в аварійному стані - після чергової повені в Хаджибейському лимані. У 2003-2004 роках. її зміцнювали скиданням будівельного сміття, потім у 2016 році був ремонт, а у 2020-му - ще один, щоразу після сильних штормів, які розмивали ту чи іншу ділянку дамби. До того ж, постійний рух важких вантажівок об'їзною дорогою призводить до процесів руйнування дамби.
До речі, одним з способів знизити навантаження на цю аварійну дамбу є зниження рівня води у Хаджибейському лимані, чого можна досягти припиненням скидання туди каналізаційних стоків. Відповідно, ці стоки повинні бути перенаправлені в інше місце. Раніше вони скидалися у холодну пору року в море - у 150 метрах від берегу міського пляжу в Лузанівці. Для того, щоб можна було скидати ці стоки на великій відстані, було ще 10 років тому збудовано, але так і не запущено в експлуатацію через низку кримінальних справ щодо розкрадання державних коштів, систему глибоководного випуску.