Приміські поїзди "Укрзалізниці" у 2025 році принесуть понад 10 млрд грн збитків

Четвер, 25 грудня 2025, 12:08
Сегмент приміських перевезень залишається найзбитковішим для "Укрзалізниці", зокрема внаслідок відсутності компенсації за перевезення пільговиків від великих міст, низької вартості проїзду та зношеності рухомого складу.
Приміські поїзди "Укрзалізниці" у 2025 році принесуть понад 10 млрд грн збитків

Приміські пасажирські перевезення "Укрзалізниці" у 2025 році залишаються глибоко збитковими — загальні втрати компанії за цим напрямком перевищать 10 млрд грн. Про це повідомив директор філії «Приміська пасажирська компанія» Йосип Борнак під час презентації графіка руху на 2026 рік.

днією з ключових причин збитковості є хронічне недофінансування перевезень пільгових категорій населення. За даними УЗ, пільговики становлять 30–40% пасажирів приміських поїздів, однак компанія отримує компенсацію лише приблизно за 40% вартості таких перевезень. При цьому великі міста — Київ, Львів, Дніпро та Одеса — або платять мінімально, або не компенсують витрати взагалі. Лише борг Києва за 10 місяців 2025 року сягнув 32 млн грн.

Ситуацію ускладнює правова колізія: Закон "Про залізничний транспорт" передбачає компенсацію збитків з державного або місцевих бюджетів, тоді як органи місцевого самоврядування посилаються на Бюджетний кодекс і заявляють, що платити має держава, яка й запровадила пільги. У результаті компенсації носять несистемний і добровільний характер.

Ще одним фактором є "наднизькі тарифи". Вартість проїзду на відстань до 30 км у більшості регіонів становить 15–20 грн, тоді як собівартість перевезення одного пасажира перевищує 300 грн. Середня дальність поїздки у 2025 році — 46 км. При цьому місцева влада здебільшого не погоджує підвищення тарифів.

На тлі фінансових втрат Укрзалізниця власним коштом утримує та модернізує рухомий склад. 95% приміських поїздів є зношеними, їхній середній вік перевищує 40 років. За останні п’ять років відремонтовано близько 60 поїздів, з них 47 — після початку повномасштабної війни. Капітальний ремонт однієї електрички коштує 80–130 млн грн. При цьому було модернізовано всього один дизель-поїзд, весь інший обсяг модернізації прийшовся саме на електрички.

У 2026 році компанія планує зосередитися на ремонті дизель-поїздів як більш стійкому рішенні в умовах ризиків блекаутів, продовжити ремонти електропоїздів на КЕВРЗ та оновлення рейкобусів Pesa. Паралельно УЗ розвиває цифрові сервіси — продаж квитків через застосунок, автомати самообслуговування та валідацію в поїздах.

В "Укрзалізниці" наголошують: без переходу на нову модель фінансування, подібну до європейської, де громади виступають замовниками приміських перевезень і повністю компенсують їхню вартість, система ризикує втратити стабільність. Падіння вантажних перевезень позбавило компанію механізму перехресного субсидування, і питання збереження приміського руху дедалі більше залежить від рішень держави та місцевої влади.

comments powered by HyperComments