Одеському трамваю виповнилося 115 років

Середа, 24 вересня 2025, 12:12
24 вересня - "день народження" одеського трамваю. Сьогодні історія трамваю в Одесі налічує вже 115 років.
Одеському трамваю виповнилося 115 років

24 вересня 1910 р. в Одесі пішли перші трамваї так званою "виставковою" лінією, прокладеною через Олександрівський парк (парк Шевченка) його головною алеєю, Сабанським провулком, вулицею Грецькою, Строганівським мостом до Грецької площі. Запуск цієї лінії, приурочений до відкриття в Одесі Всеросійської торгово-промислової виставки, відбувся за додатковою угодою з інвестором, який будував трамвай - Анонімним Бельгійським товариством.

Вже до 1914 року на понад трьох десятках маршрутів пасажирів перевозили кілька сотень вагонів, побудованих на заводах у Бельгії та на російському Коломенському заводі.

Але насправді історія одеського трамваю трохи більше. Адже у передмісті Одеси Люстдорфі на три роки раніше, ніж в самому місті, запустили "тестову" локальну лінію трамвая, яка йшла до Дачі Ковалевського.

У відео ми показуємо сучасний стан одеського трамваю влітку і восени 2025 року. Можна побачити всі наявні зараз моделі вагонів, від ультрасучасних низькопідлогових до традиційних "вінтажних" "Татр".

Початково трамвай мав колію 1000 мм. До 1917 року місто отримало 304 трамваї  - 22 моторних чотиривісних, 12 причіпних чотиривісних, 159 двовісних моторних вагонів виробництва бельгійських підприємств Godarville, Nivelles і La Croyere, 61 двовісний моторний відкритий вагон виробництва російських Коломенського та Митіщінського заводів і 50 двовісних причіпних вагонів.

Одеський трамвай пережив кризу під час Визвольних змагань України та громадянської війни 1917-1920 рр. і деякий час тоді не працював.

З 1934 по 1971 рік продовжувалася "перешивка" ліній з вузької колії 1000 мм на "стандартну" колію 1520 мм. Це було спричинено відсутністю виробництва у СРСР вузькоколійних трамваїв. При цьому значна частина ліній, особливо в центрі міста, була закрита - вже у 1930-х рр. найперша, а згодом, після Другої світової війни - лінії по вулицям Рішельєвській, Канатній, Приморській, проспекту Шевченка, на Куяльник тощо.

З 1950-х рр. рухомий склад одеського трамваю оновлювався новими вагонами радянського виробництва МТВ-82, РВЗ-6, КТМ-1 і КТМ-2, а також східнонімецькими "Гота". З 1966 і до 1988 року Одеса отримувала виключно чеські трамваї "Татра-Т3" загальною кількістю понад 550 одиниць.

На даний час в Одесі налічується 188 пасажирських трамваїв, не рахуючи службових та музейних, 164 з яких технічно справні. З них - 44 трамваї з повністю або частково низькою підлогою, зокрема 13 нових трисекційних вагонів "Татра-Юг-К1Т306", 31 нових частково низькопідлогових трамваїв власного виробництва КП "Одесміськелектротранс" та 1 частково низькопідлоговий трамвай "Татра-Юг". Вагони одеської збірки - це 16 односекційних частково низькопідлогових вагонів "Каштан", 11 односекційних частково низькопідлогових "Одіссей", чотири трисекційні "Одіссей-Макс". Інші трамваї - 11 виробництва "Татра-Юг", придбаних у 1999 та в 2006-2008 рр., і більш старі "Татра-Т3", випущені до 1988 року, понад 120 з яких пройшли капітальну модернізацію з установкою сучасної електронної системи управління в Одесі (117 вагонів) і Ризі (10 вагонів). При цьому майже всі вагони "Татра" з застарілою та неекономічною реостатно-контакторною системою керування виведені з експлуатації.

Після початку повномасштабної війни кількість трамваїв на маршрутах Одеси значно зменшилася. Сумарно на маршрути у робочі дні виходить до 80 вагонів, у вихідні та святкові дні – трохи менше.

comments powered by HyperComments