Одеса без Труханова: "Дерусифікація" влади чи хаос на Півдні – два сценарії після указу президента

Марк Врублевський  |  Вівторок, 14 жовтня 2025, 16:35
Як одесит за походженням і освітою, я давно і дещо відсторонено спостерігаю за хиткими пірамідами української політики, де кожне рішення президента – це не просто указ, а цілком реальне "цунамі" для регіонів, я не можу не відчути дежавю в історії з Геннадієм Трухановим. 14 жовтня 2025 року, коли Зеленський підписав указ про позбавлення мера Одеси українського громадянства через можливий російський паспорт у нього. Це стало не лише кінцем епохи "старої Одеси", а й тестом для всієї системи місцевого самоврядування в Україні.
Одеса без Труханова: "Дерусифікація" влади чи хаос на Півдні – два сценарії після указу президента

Труханов, обвинувачений у корупції та подвійному громадянстві, втрачає посаду автоматично – за ст. 79 Закону про місцеве самоврядування. Але що далі? Два ймовірні сценарії: "мирний" з секретарем міської ради на чолі чи "воєнний" з військовою адміністрацією. Кожен – з ризиками та шансами для міста, яке вже втомилося від скандалів. Давайте розберемо, як це може розвиватися, спираючись на юридичні норми та політичну реальність.

Варіант 1: "тимчасовий мер" – секретар ради бере кермо

Найм'якший сценарій – перехід влади до секретаря Одеської міської ради. За Законом "Про місцеве самоврядування в Україні" (ст. 42, 79), якщо мер втрачає посаду через позбавлення громадянства, його обов'язки автоматично виконує секретар – зараз це Ігор Коваль, колишній ректор мого alma mater, Одеського університету імені Мечнікова і представник президентської партії "Слуга народу". Міська рада продовжує працювати в повному складі, як підтвердила постанова ВР від 8 жовтня про безперервність органів самоврядування. Нові вибори – після воєнного стану, що може затягнутися на роки.

Розвиток подій: Коваль, як "в.о. мера", фокусується на стабільності – відновлення після злив 30 вересня (100 млн грн від Кабміну), боротьба з дефіцитом пального та підготовка до опалювального сезону. Міська рада, де більшість – "Довіряй ділам" Труханова, може блокує радикальні зміни, як, наприклад, "дерусифікацію" топонімів чи антикорупційні аудити. З мого погляду, це "статус-кво": Одеса уникне хаосу, але реформи загальмуються. Ризик – судові позови Труханова (він обіцяє боротися), що паралізують раду. Плюс: місцеві еліти зберігають контроль, мінус – корупційні схеми (як у земельних питаннях) тривають, послаблюючи довіру до влади.

Також у цьому варіанті можливий і сценарій "вводу" у міську раду нового депутата за "ротацією" після відставки когось, обрання цього "нового" депутата секретарем міськради під політичним тиском "зверху" - і надання цій особі повноважень міського голови.

Варіант 2: "воєнний контроль" – створення міської військової адміністрації

Другий, жорсткіший шлях – призначення міської військової адміністрації (МВА) в Одесі. За Законом "Про правовий режим воєнного стану" (ст. 15), президент може створювати військові адміністрації в регіонах для посилення безпеки, особливо якщо місцева влада "неефективна" чи "підозріла". Петиція про МВА в Одесі (після злив і скандалів) набрала 25 тис. підписів, і Зеленський відповів: "Розглядаємо", – що натякає на ймовірність.

Розвиток: Адміністрацію очолить "людина Зеленського" – можливо, з "Слуги народу", якийсь лояльний до президента бізнесмен чи військовий. Або навіть хтось з тих, хто активно критикував до цього Труханова та спонсорував певну "громадську активність" проти нього. Міська рада не розпускається, але фактично припиняє свою роботу. МВА бере бюджет (понад 10 млрд грн), тендери та оборону. Події: швидка "дерусифікація", можливі антикорупційні чистки (НАБУ вже давно і безрезультатно розслідує діяльність Труханова) та, можливо, посилення ППО. З мого досвіду, це "централізація": ефективно для війни, але ризикує стати прецедентом для згортання місцевого самоврядування. Плюс: швидке відновлення (як після злив), мінус – ерозія демократії, де МВА стає "вічною", а керівник військової адміністрації буде підконтрольним лише центральній владі без можливості впливу з боку мешканців Одеси.


Два сценарії – два обличчя майбутнього. Секретар як "в.о." – це "м'який транзит", де Одеса зберігає автономію, але тягне вантаж скандалів Труханова (російський паспорт з 2002-го, грецький – під питанням). ВВА – "жорсткий перезапуск", де центр "очищає" місто, але ризикує соціальним вибухом (петиції про ВВА – від опозиції, як Гончаренко).

З авторського кута: це "дерусифікація" влади – Труханов, як "старий режим", йде, відкриваючи шлях чомусь новому. Але Одеса – портове місто з величезними воєнними ризиками, екологічними, логістичними і урбаністичними проблемами, – потребує не лише оновлення влади, а й прозорості. Ймовірність запровадження МВА – 70%: Зеленський уже створював їх у Києві, Чернігові, Херсоні, Запоріжжі. Без мера Одеса – на роздоріжжі: або "стабільний застій", або "болісне оновлення". Слідкуймо за указом – від нього залежить доля нашого рідного міста.

comments powered by HyperComments