Що у 2024 році відбулося з громадським транспортом Одеси

Олександр Вельможко  |  Вівторок, 31 грудня 2024, 13:43
Коротко аналізуємо, що відбувалося в Одесі з громадським транспортом. Відразу анонсуємо - ніяких масштабних змін на краще не сталося.
Що у 2024 році відбулося з громадським транспортом Одеси

2024 рік пройшов для одеського громадського транспорту під знаком війни, постійних блекаутів та вимушених ремонтів інфраструктури.

Маршрутна мережа не отримала розвитку. Лише наприкінці року, 25 грудня, було відновлено рух трамваїв на Великий Фонтан і Дачу Ковалевського - завдяки будівництві тимчасового з'їзду між коліями вдалося запустити "суміщений" подовжений маршрут №18 від Куликового поля до Меморіалу 411-ї берегової батареї. До цього повернули до Тираспольської площі рух трамваю маршруту №10. Влітку робилася спроба посилити рух трамваїв на житловий масив Котовського за рахунок тимчасового маршруту 1К, який повністю дублював колишній "7-й" - з випуском у один багатосекційний вагон.

Нових проектів з оновлення рухомого складу міського транспорту в Одесі не реалізовували.

Та при цьому майже завершилося постачання 13 трисекційних низькопідлогових трамваїв по кредитній програмі ЄІБ. Перший вагон був в Одесі ще наприкінці 2023 року, а станом на кінець грудня 2024-го в Одесі вже є 11 з 13 вагонів, хоча задіяні на маршрутах всього два з них.

Оновлення тролейбусного рухомого складу не відбувалося. При цьому майже виведені з експлуатації старі тролейбуси "ЗіУ". Слід зауважити, що відносно нові тролейбуси "БКМ-321" вже "відкатали" до половини свого паспортного терміну експлуатації у 10 років. 

На додаток до отриманих раніше 10 зчленованих "гуманітарних" автобусів Mercedes з Регенсбургу Одеса у 2024 році отримала ще 10 - теж Mercedes Citaro, але одиночних - від Стамбулу, і теж як гуманітарну допомогу. І тому через особливості законодавства всі 20 автобусів стоять без роботи. Лише восени 2024-го, під час блекаутів, коли електротранспорт кілька днів не працював, було випущено для безкоштовних перевезень 4 автобуси на 2 маршрути.

Було розпочато вимушений ремонт узвозу Віталія Блажка - там будують дренажну систему для запобігання майбутнім зсувам. Через це рух трамваїв тут припинено, фактично основний магістральний маршрут №7 "Північ - Південь" розірвано на окремі частини аж до завершення робіт у середині 2025 року, у кращому випадку - до кінця весни 2025 року. Також трамваї не курсують у центрі Одеси по Софіїівській та частині вул. Преображенської. Для компенсації запущено знову маршрут №3 від Люстдорфу до вул. Пастера, який хоча б частково довозить мешканців Київського району Одеси до центру міста. А ось трамвай з житлового масиву Котовського до центру знову не курсує. 

Також починається реконструкція розворотного кільця трамваю на вул. 28-ї Бригади (колишня Паустовського), де замінять колії та додатково облаштують ще одну запасну колію. 

У грудні 2024 року майже вдвічі здорожчала вартість проїзду у міському електротранспорті - з 7-8 гривень до 15. Також здорожчали і проїзні квитки. І, що важливо, було ліквідовано фінансовий "стимул" для користування безготівковим розрахунком при оплаті разових квитків - тепер пасажирі більше не заощаджуть ані копійки, хоча раніше безготівково було на гривню дешевше. Вартість проїзду у маршрутках теж зросла - на третину, з 15 до 20 гривень, і тут - жодних проїзних квитків та лише готівка.

З фінансової точки зору міський транспорт залишається збитковим - як це і повинно бути майже у всіх випадках. На наступний 2025 рік міська влада дотує КП "Одесміськелектротранс" на приблизно 500 мільйонів гривень. Також достроково було погашено кредит ЄБРР у 8 мільйонів євро, за яким місто у 2018 році отримало 47 нових тролейбусів.

Приватні перевізники з економічної точки зору залишаються працювати "кинутими напризволяще". Водночас, безпересадкові зв'язки між всіма районами міста, які раніше забезпечував трамвай маршруту №7, тепер знову обслуговуються виключно маршрутками, як і кілька років тому. Муніціпальний ж автобусний парк, незважаючи на наявність 20 досить сучасних автобусів, фактично не працює. Приватні ж перевізники, незважаючи на суттєве збільшення кількості автобусів, пристосованих до перевезень пасажирів з обмеженими можливостями, насправді випускають на всі міські маршрути всього 5-6 автобусів великої місткості з низькою підлогою та лише 3 автобуси середньої місткості, які мають вік менше 10 років. 

Загалом, у місті наразі фактично працюють 15 маршрутів трамваю, 7 маршрутів тролейбусу та 34 маршрути автобусу у вигляді "маршрутних таксі".Маршрути трамваїв і тролейбусів обслуговує комунальне підприємтство "Одесміськелектротранс", всі автобусні перевезення забезпечують приватні перевізники.

За офіційними даними одеської міськради, оприлюденими на початку 2024 року, приблизно 60-65% всього обсягу перевезень міським громадським транспортом в Одесі виконують трамваї та тролейбуси з явною перевагою трамваю. Автобусам залишається, відповідно, 30-40% перевезень. У кінці року це співвідношення дещо змінилося на користь автобусів-маршруток.

Щоденно на маршрути виходить у будні дні 70-80 трамваїв, 50-60 тролейбусів та 600-650 автобусів. При цьому кількість рухомого складу електротранспорту також залежить від ситуації у енергосистемі. На кількість рухомого складу міського транспорту також суттєво впливає брак персоналу - дуже багато кваліфікованих водіїв зараз служать у Силах оборони України.

 

 

comments powered by HyperComments