Via Dolorosa: в Одесі відтворили останні дні Ісуса Христа (ФОТО, ВІДЕО)
В Одесі Пасхальну реконструкцію проводять вже понад 10 років - спільними зусиллями Одеської Народної церкви, благодійного фонду "Добрий Самарянин" та невеликої групи реконструкторів історії Давнього Риму. В різні роки ця реконструкція змінювала локації та формат - від скверу Гамова до вулиці Дерибасівської. У 2020-2022 р. через епідемію ковіду та початок війни реконструкція у великому форматі не проводилася, а навесні 2023-го - була лише обмеженою.
Зараз, напередодні Великодня 2024 року, Пасхальна реконструкція повернулася на вулицю Дерибасівську.
Під сирени повітряної тривоги та канонаду ППО від збиття російських розвідувальних дронів одесити змогли побачити основні сцени тих часів - 33 року нашої ери. У реконструкції прийняло участь до 300 людей - і це не рахуючи глядачів.
Як це було - у нашому відеофільмі.
Спочатку на ринку в Ієрусалімі сталася надзвичайна подія. Під час сварки збірника податків з людьми стосовно вдвічі більшої, ніж скрізь у Римській імперії, суми дорожнього податку (не одна лепта, а дві - кодрант) там починає громити все навкруги відомий розбійник Варавва - його затримують легіонери та тягнуть у в'язницю. Одночасно дружина римського центуріона повідомляє йому жахливу новину про смертельну хворобу доньки.
Далі ми бачимо первосвященників-фарисеїв, обурених приходом до Ієрусалиму пророка з Назарету, вони планують затримати його та вирішити справу до Великодня - щоб не підбурювати народ, який може піти за пророком та забрати у них владу. Задля цього вони домовляються. що один з учнів пророка - Іуда, за 30 срібняків поцілунком покаже - хто ж саме пророк. Він робить це, і пророка теж затримують легіонери.
Далі на суді стає відомо, що це Ісус - і йому пропонують створити диво, наприклад перетворити вино на воду чи покарати вогнем небесними. Дива не стається - і Ісуса "одягають" у "царське вбрання" з червоною тогою, терновим вінцем, б'ють та ведуть до прокуратора Іудеї Понтія Пілата.
Пілат нікого не приймає, але коли справа доходить до неповаги до влади самого імператора - то негайно береться. Він питає у "Ісуса" "Чи ти цар Іудейський" - на що отримує відповідь, що він, Ісус, прийшов на цей світ нести істину і царем Іудейським його називає ніхто інший, як імператорський намісник. Пілат доводить, що Ісус не підбурював нікого проти влади імператора, нікого не вбивав та не порушував громадський порядок - тобто він невинний. Але Пілат не в змозі поступитися первосвященикам, які. в свою чергу, не мають права зробити з Ісусом те, що хотіли б - стратити його. І тому Понтій Пілат вмиває руки та віддає долю Ісуса на вибір юрбі по старовинному звичаю відпустити одного з обвинувачуваних на Великдень. Натовпу дають вибір - відпустити Ісуса чи розбійника Варавву. Підбурені фарисеями люди кричать "Варавва!" - і доля Ісуса вирішується.
Ми бачимо довгий і повний мук шлях Ісуса з хрестом на плечах на пагорб, де страчують - Голгофу. Via Dolorosa. Ісуса розпинають на хресті (цього нам не показують), але навіть в останні хвилини він молиться і просить Бога простити гріхи всіх людей.
Далі ми спілкуємося з одними з організаторів та натхненників Пасхальної реконструкції. Це легіонер Роман Медяник та митець, історик і реконструктор давньоримського озброєння, спорядження і побуту, а також теж легіонер Сергій Шаменков. Ми розмовляємо про історію Пасхальних реконструкцій в Одесі, про давні зв'язки історії Одеси та півдня України з Римом - вони входили у склад римської провінції Нижня Мезія. І це дає нам змогу побачити, що наше життя безпосередньо в Одесі продовжується як раз з античних та ранньохристиянських часів - і це нищівний удар по російським історичним міфам.