Іванівський шляхопровід в Одесі будуть реконструювати за японські кошти
Уряд Японії візьме на себе 100 % витрат на повну реконструкцію аварійного Іванівського шляхопроводу в Одесі. Загальна вартість проєкту — 1,75 млрд грн, фінансування надійде у 2026 році, а завершення робіт заплановано на 2027-й. Про це повідомив директор департаменту економічного розвитку Одеської міськради Андрій Розов під час громадських слухань щодо бюджету-2026.
Проєкт реалізується як міжнародна технічна допомога — місто не витратить жодної гривні. Новий міст розрахований на експлуатацію не менше 100 років.
Іванівський шляхопровід — один з ключових транспортних вузлів Одеси — з березня 2021 року визнаний аварійним. Наразі заборонено рух вантажівок, закрито пішохідні зони, дозволено лише легкові авто до 5 тонн. Через це щодня виникають затори, а маршрути тролейбусів і маршруток перенаправлені.
Реконструкція передбачає:
- повний демонтаж старої конструкції та будівництво нової;
- відновлення контактної мережі для тролейбусів;
- сучасне освітлення, водовідведення;
- перенесення інженерних мереж, включно з газопроводами, електромережами та ЛЕП 110 кВ.
Проєкт уже внесено до платформи DREAM та Єдиного проєктного портфеля публічних інвестицій Одеси на 2026 рік.
Це частина ширшої програми підтримки України від Японії. У вересні 2025 року Київ підписав угоду з МБРР на 246,5 млн доларів (близько 10 млрд грн) за програмою SURGE, значну частину якої фінансує японський фонд. До кінця року очікується надходження 229,7 млн доларів до держбюджету.
Іванівський шляхопровід збудували в 1967 році, і з того часу він не знав ні капітального, ні серйозного ремонту. Міст був збудований, щоб забезпечити зв'язок Одеси з районом Овідіопольської дороги над залізницею. По ньому проходить практично все повідомлення центру Одеси з районом Ближніх і Далеких Млинів, районом Курсаки, Ленселищем, аеропортом, а також сполучення з промринком "7-й Кілометр", на Овідіопольську дорогу, курорт Затока, на Білгород-Дністровський. Також через Іванівський шляхопровід проходить значна частина міжміських та приміських автобусних маршрутів, які потім йдуть трасою Одеса – Рені: вони таким чином об'їжджають Дальницький переїзд через залізницю.
За майже 60 років з моменту будівництва шляхопровід жодного разу серйозно не ремонтували і зараз його стан визнаний аварійним. У багатьох місцях несучі опори та несучі конструкції виглядають плачевно. Бетон обвалився, іржавіє і вже руйнується арматура.
Визнаний аварійним ще у 2021 році Іванівський шляхопровід, з якого починається Овідіопольська дорога, так і стоїть без реконструкції і зараз. По ньому здійснюється рух автотранспорту з обмеженнями - там можуть їхати лише легкові машини та невеликі бусики вагою до 3,5 тон з обмеженням швидкості та лише по одній смузі у кожному напрямку. Всі маршрутні автобуси та вантажівки вже майже 4 роки йдуть в об'їзд.
До цього планувалося провести реконструкцію шляхопровода. Хоча, точніше сказати, його треба було повністю знести, а потім збудувати заново. Цікаво, що вартість цієї реконструкції невпинно зростала. Спочатку, навесні та влітку 2021 року називалася ціна, попередньо, у 500 мільйонів гривень. Потім йшлося про 800-900 мільйонів, а наприкінці 2021 року заявлялося про вартість 1,3 мільярда гривень. Таких коштів у міському бюджеті немає і не передбачається - їхня міська влада сподівається отримати з державного бюджету за програмою "великого будівництва" або чогось такого ж роду. Тим часом, за рахунок міського бюджету виконали проектування - сумарно за 11 мільйонів гривень.
Тендер з очікуваною вартістю закупівлі в 1 мільярд 629 мільйонів 129,3 тисячі гривень відбувся 15 березня 2022 року, за яким навіть було укладено договір вартістю 1 мільярд 609 мільйонів гривень з компанією "Автомагістраль-Південь" - одним з найпотужніших та технічно найрозвиненіших будівельних підрядників у сфері транспортної інфраструктури.
Будівельна довжина ділянки складає 2 тисячі 490 метрів. Завершити роботу компанія-переможець мала до 31 грудня 2023 року. Але роботи фактично не проводилися - гроші на них не виділялися, також були враховані умови військового стану. Потім цей контракт взагалі скасували.