Трампова "Морська фортеця": Чи врятує амбітний план 381 кораблів США від китайської хвилі?

Трамп не винайшов велосипед – його риторика це таке собі ехо першого терміну, коли флот зріс з 275 до 296 кораблів. Але у 2025-му ставки вищі: Китайська Народно-визвольна армія має 370 кораблів, включаючи 3 авіаносці, і планує 400 до 2030-го – це "суперсила" і прямий виклик морському домінуванню США.
Трамп у Норфолку 30 вересня заявив: "Ми не можемо дозволити, щоб Китай панував на морях – наш флот буде найбільшим і найкращим, з 381 кораблем, щоб захищати Америку і союзників". Це не просто слова: у квітні 2025-го він підписав виконавчий наказ "Restoring America's Maritime Dominance", спрямований на відновлення суднобудівної промисловості.
Основні ідеї Трампа – це трикутник: кількість, швидкість, промисловість. Флот до 381 корабля (проти нинішніх 290), з акцентом на 10 нових бойових одиниць найближчим часом – від есмінців Arleigh Burke до підводних човнів Virginia. Нова структура - White House Shipbuilding Office,- буде взаємодіяти між Конгресом і верфями щоб подвоїти виробництво. Трамп обіцяє інвестиції в робочі місця – до 1 млн вакансій – і протидію "китайському демпінгу". "Ми будуватимемо кораблі в Америці, для Америки", – кинув він у промові, граючи на патріотичних струнах.
З мого погляду, Трамп грає в "велику гру" Рейгана, але світ змінився. Новий план Трампа на 85 нових кораблів до 2035-го може обійтися в 1 трлн доларів – удвічі більше всього нинішнього річного бюджету бюджету. Морський план Трампа передбачає 40 млрд на суднобудування, але Конгрес, попри підтримку (381 корабель – мета адміралів), може урізати його через дефіцит. Плюс: списання 19 не самих нових кораблів у 2025-му, щоб звільнити кошти.
Також Трамп різко розкритикував деякі нові проекти флоту США, наприклад - будівництво експериментальних "стелс"-есмінців типу Zumwalt, які були визнані надто дорогими як у будівництві, так і в експлуатації, а їх ефективність не була перевірена на практиці. Саме тому американський флот продовжує будувати ракетні есмінці за модернізованим проєктом Arleigh Burke. Крім того, Трамп віддав шану лінкорам, чия бойова ефективність залишилася у минулому ще під час Другої світової війни, після якої важкі артилерійські кораблі більше не будували.
Китай – головний антагоніст США на морі, який будує 20 кораблів щороку, проти 5-7 у США, через дешеву робочу силу та державні субсидії. Трампова стратегія – "race against time", тобто інвестувати в верфі, як у В'єтнамі чи Індії, для "friendshoring". При цьому зараз американські верфі страждають від дефіциту робочих (100 тис. вакансій) і затримок, як з це відбувається з будівництвом підвоних човнів класу Columbia.
Глобально: план Трампа – сигнал для союзників. AUKUS (з Австралією та Британією) отримає імпульс, а Тайвань – впевненість у протидії Китаю. Але для України чи Балтії це опосередковано: сильний флот США зовсім не дорівнює стримуванню росії у Чорному чи Балтійському морях.
Трампова візія – це не просто кораблі, а символ повернення до "потужної Америки" з м'язами. 381 флот – амбітно, але реально, якщо Конгрес дасть 40 млрд. доларів щороку. Я оптимістичний: Трамп уміє продавати мрії, і Норфолк – його "Перл-Гарбор". Але без реформ суднобудівної промисловості Китай обжене США, як це вже було у 2016-му. Світ дивиться: якщо США відбудують флот, океани залишаться "вільними" – для всіх, крім агресорів. Час покаже, чи це нова "Велика білий флот", чи просто черговий твіт.