Нові санкції США і Великобританії зупиняють експорт нафти з росії

Марк Врублевський  |  Вівторок, 14 січня 2025, 10:20
Як санкції США та Великобританії проти «тіньового флоту» рф у січні 2025 року посилюють тиск на експорт російської нафти.
тіньовий флот російських танкерів

Після повномасштабного вторгнення росії в Україну, країни Заходу, очолювані США та Великобританією, запровадили жорсткі економічні санкції проти російського енергетичного сектору. Ключовим елементом цієї стратегії стала боротьба з «тіньовим флотом» – суднами-танкерами, що використовуються для обходу обмежень на експорт російської нафти. Січень 2025 року став важливим етапом у цьому протистоянні, коли було введено нові, більш масштабні санкції.

Проблема «тіньового флоту» та її еволюція:

Після запровадження ембарго ЄС на імпорт російської нафти та встановлення «стелі цін» країнами G7, росія активно вдалася до використання «тіньового флоту» для збереження обсягів експорту, переорієнтувавши поставки на азійські ринки, зокрема Китай та Індію. Цей флот складався переважно зі старих суден, часто зареєстрованих під прапорами офшорних юрисдикцій, що значно ускладнювало їх відстеження та контроль.

Конкретні санкції, запроваджені у січні 2025 року:

Січневий пакет санкцій від США та Великобританії став наймасштабнішим на сьогоднішній день та був спрямований на ключові ланки російської нафтової індустрії та «тіньового флоту». Зокрема, було введено санкції проти:

  • Ключових російських нафтових компаній: Під санкції потрапили такі гіганти, як «Газпром нафта» та «Сургутнафтогаз». Це значно ускладнило їхню діяльність на міжнародному ринку та можливість експортувати нафту. Санкції також було накладено на сербську компанію NIS, дочірнє підприємство «Газпром нафти».
  • Значної кількості суден «тіньового флоту»: Санкції було накладено на понад 180 танкерів, що становлять значну частину «тіньового флоту». За оцінками експертів, це зачепило близько 35% всього «тіньового флоту» та близько 42% російського морського нафтового експорту у 2024 році. Із тих суден, що потрапили під санкції, 143 є нафтовими танкерами, які торік перевезли понад 530 млн барелів сирої нафти з росії. Це становить близько 42% від загального морського експорту країни. З цих обсягів близько 300 млн барелів доставили до Китаю, а основну частину решти — до Індії. 
  • Компаній та осіб, що забезпечують функціонування «тіньового флоту»: Санкції торкнулися не лише суден, але й компаній, що володіють, управляють або фрахтують ці судна, а також осіб, причетних до цих операцій. Це включає компанії, що надають послуги страхування, логістики та фінансування. 

Наслідки санкцій для експорту російської нафти (з урахуванням січневих санкцій):

Січневі санкції значно посилили тиск на російський нафтовий експорт, призвівши до наступних наслідків:

  • Різке зростання цін на нафту: Після оголошення санкцій світові ціни на нафту, зокрема на марку Brent, зросли на 3%, досягнувши позначки 80 доларів за барель. Це свідчить про значний вплив санкцій на світовий ринок нафти.
  • Ускладнення логістики та збільшення витрат: Пошук суден, здатних обходити санкції, став ще складнішим та дорожчим. Це призводить до збільшення витрат на транспортування російської нафти та зменшення прибутків росії.
  • Зниження обсягів експорту: Обмеження, накладені на ключових гравців ринку, таких як «Газпром нафта» та «Сургутнафтогаз», а також на значну кількість суден, призвели до скорочення обсягів експорту російської нафти.
  • Проблеми зі страхуванням: Санкції проти страхових компаній, що співпрацюють з «тіньовим флотом», створюють серйозні перешкоди для морських перевезень, оскільки без страхування такі операції практично неможливі.
  • Посилення контролю та ризики вторинних санкцій: Погроза вторинних санкцій для компаній та банків, що співпрацюють з російським «тіньовим флотом», стримує багатьох гравців від порушення санкцій. Внаслідок цього низка китайських портових операторів почали забороняти вхід до портів підсанкційних суден.

Наприклад, у останні дні три танкери, які перевозять понад 2 млн барелів нафти з росії, не можуть зайти в китайські порти через санкції, запроваджені США. Серед заблокованих танкерів — Huihai Pacific, який мав прибути до порту Дунцзякоу в провінції Шаньдун із 770 тис. барелів нафти марки ESPO. Після завантаження в російському порту Козьміно на початку січня судно змінило курс і наразі стоїть у відкритих водах. Ще два судна — Mermar та Olia — також не можуть увійти в китайські порти Яньтай у Жовтому морі. Вони транспортують близько 1,5 млн барелів російської нафти.


Санкції, запроваджені США та Великобританією у січні 2025 року, стали потужним ударом по російському нафтовому експорту та «тіньовому флоту». Вони значно ускладнили та здорожчали транспортування російської нафти, зменшили доходи кремля та посилили тиск на російську економіку. Хоча росія продовжує шукати шляхи обходу санкцій, міжнародна спільнота демонструє рішучість у подальшому посиленні контролю та запровадженні нових обмежень.

comments powered by HyperComments