Куди зникли російські кораблі: тікають чи тонуть?

О  |  Пятница, 19 января 2024, 16:51
Дуже коротко - про останні дії розгромленого російського чорноморського флоту. Куди зникли його кораблі? І що робить на морі Україна?
Куди зникли російські кораблі: тікають чи тонуть?

Всі подробиці - у нашому відеоогляді про події у Чорному морі останніми тижнями.

По-перше, зауважу, що ще наприкінці грудня чорноморський флот російської педерації на деякий час відійшов від летаргічного сну та на деякий час активізував свою діяльність. Ми бачили, що в той чи інший день в море виходили, серед інших, пару ракетоносців - головним чином більш-менш морехідні фрегати проекту 11356, зокрема "Адмирал Макаров", бо однотипний "Адмирал Эссен" після серії пошкоджень 2022 року - більше стоїть в ремонті, ніж виходить в море. Але весь результат цієї, так би мовити, імітації активності - аж три випущені ракети "Калібр" у перші дні січня. Гадаю, що ракет було випущено чотири - але четверта просто впала у море поряд з тим підводним човном, що їх випустив. З надводних кораблів вони запускати ракети не наважуються - тому що це дуже швидко фіксується, і може негайно прилетіти у відповідь з цілком прогнозованим результатом - поповненням підводного угруповання чорноморського флоту на чолі з крейсером "Москва",

По-друге. Оце підводне угруповання нещодавно поповнилося. Як раз у січні кримські партизани встановили, що у Графській бухті Севастополя взяв і затонув один з військових кораблів під російською триколорною ганчіркою - прикордонний сторожовик проекту 205П. Це міг бути один з російських кораблів такого типу, які вироблялися ще у СРСР на базі ракетних катерів проекту 205, також це міг бути один з двох захоплених ще 2014 року українських прикордонних кораблів проекту 1241 - схожих за розмірами, але більш нових. Так чи інакше, бойового значення це корито все одно не мало, але могло бути знищено і внаслідок успішної атаки українських дронів на Севастополь. Дрібниця у стратегічному плані, але приємно.

По-третє. Поплічники путіна анонсують, що у Феодосії з морського дна можуть підняти купу металобрухту, яка ще недавно була великим десантним кораблем "Новочеркасск". Його знищили вдалим ракетним влученням у кінці грудня - десантний корабель як раз мав на борту вантаж боєприпасів, які злетіли у повітря у вигляді символічного портрету путіна, який ви самі знаєте хто. І піднімати росіяни оцю купу металобрухту будуть не заради того, щоб розшукати залишки 33 своїх моряків, що числяться "зниклими без вісті", а суто заради звільнення акваторії біля причалу.

По-четверте і останнє. Значна кількість кораблів росіян напередодні вийшли в море з Новоросійську - там більше не спостерігаються отой фрегат "Адмирал Макаров", відразу три патрульних корвети проекту 22160, два ракетних корвети типу "Буян-М" проекту 21631 та "Циклон" проекту 22800, всі десантні кораблі проекту 775, які ще не на дні та всі мінні тральщики. А до Севастополя вони так і не дійшли, у відкритому морі супутники їх теж не фіксують. І тому слід припустити два сценарії дій російських моряків. Перший - вони діють так само, як червоні чорноморські моряки у 1918 році, які вивели свої кораблі з Новоросійську та затопили їх самі. Адже самотопство - це така давня і головна традиція чорноморського флоту. А другий сценарій - це так, як робили червоні чорноморські моряки під час Другої світової - тобто, маючи абсолютну чисельну перевагу над супротивником, вони сховалися у найвіддаленіших портах Кавказу. Звісно, зараз росіян в Батумі чи Поті ніхто не пустить, але в імпровізовану базу в Абхазії, у Очамчирі, вони ще таки можуть втекти. 

А поки що офіційний перелік втрат чорноморського флоту російської педерації аж після знищення десантного корабля "Новочеркасск" залишається без змін - 23 кораблі і катери та один підводний човен. І тут зауважимо, що серед найзначніших втрат росіян на морі - це гвардейський, тобто найкращий, ракетний крейсер "Москва", ракетний корвет "Аскольд", підводний човен "Ростов-на-Дону", десантні кораблі "Новочеркасск", "Минск" та "Саратов", великий морський буксир "Василий Бех" та різні малі одиниці. Ще декілька кораблів зазнали у різний час тих чи інших пошкоджень від уражень під час не зовсім вдалих атак. І це при тому, що флот України у бойовому складі не має жодного боєздатного ударного корабля.

І це має бути особливо приємно для росіян - адже російський флот має втрати від того, що і флотом, взагалі-то, назвати не можна.

Але треба дещо сказати і за флот України. Нещодавно мережу сколихнули новини про те, що Туреччина не пропускає українські тральщики до Чорного моря. І тут наголошу, що Туреччина з перших днів російського вторгнення визнала все це війною і вирішила, у дотримання Конвенції Монтре, що регламентує прохід чорноморськими протоками Босфор та Дарданелли військових кораблів, заборонити це взагалі не лише для кораблів воюючих держав, а й для всіх інших нечорноморських країн теж. І тим самим дуже допомогла Україні - адже тоді у Чорному морі був би не один ракетний крейсер, а три, не два фрегати, а до п'яти, не три корвети, а ще три, не чотири ракетних підводних човни, а шість - і так далі. Тобто, Туреччина закрила протоки для потужних російських кораблів, які не змогли прийняти участь у вторгненні, побовталися у Середземному морі та згодом ганебно повернулися до своїх віддалених портів - і заради цього можна і потерпіти з парою тральщиків.

Повертаючись до теми очищення Чорного моря від російських мін - тут треба зазначити, що до вже сформованої спільної румуно-болгарської мінно-тральної ескадри долучається і Туреччина. І три чорноморські держави НАТО вже зараз займаються очищенням Чорного моря від того, що туди наклали росіяни. 

Україна в той же час збільшує кількість морських дронів та потроху прогресує з їх якістю. Тобто, тут ми бачимо на конкретному прикладі успіх так званої "молодої школи" розвитку військових флотів, яку започаткували ще наприкінці XIX століття у Франції. Там тоді вважали, що нові технології у розвитку малих кораблів зможуть витіснити великі і потужні бойові кораблі. Спочатку мова йшла про розвиток малих міноносців, потім есмінців і підводних човнів - проти великих броненосців і крейсерів. Потім, коли есмінці самі стали майже схожими на крейсери, ця школа трансформувалася у розвиток торпедних катерів та підводних човнів. Ще згодом "молода школа" зробила акцент на розвиток ракетних катерів - на прикладі флоту Ізраїлю. А зараз місце ракетних катерів вже займають маленькі та ефективні за певних умов морські дрони без екіпажу. І саме тут як раз Україна йде попереду всіх за рівнем втілення у життя різних нових технологіх та їх реального застосування проти ти, хто дійсно на це заслуговує.

comments powered by HyperComments