В Одесі починають обстеження стану дамби Хаджибейського лиману

Управління інженерного захисту території міста та розвитку узбережжя одеської міської ради оголосило у системі Prozorro тендер стартовою вартістю майже 4 мільйони гривень на обстеження технічного стану дамби Хаджибейського лиману.
До кінця року підрядник має оцінити технічний стан споруди та зробити паспорт об'єкта.
Це перший етап процедури, після дамбі присвоять адресу, внесуть дані до держреєстру і візьмуть на баланс міста.
У грудні 2024 року Верховний суд зобов'язав мерію взяти на баланс безхазяйну дамбу Хаджибейського лиману, яка перебуває в аварійному стані. Судова тяганина тривала понад три роки. Місто довго відмовлялося приймати об'єкт, посилаючись на те, що він формально розташований за межами Одеси.
Слід зауважити, що у 2021 році тодішній голова Одеської ОДА Сергій Гриневецький заявляв про готовність “Укравтодору” взяти дамбу на баланс. Адже саме "Укравтодору" належить автодорога М28, яка проходить по дамбі. Тодішній заступник міського голови Михайло Кучук теж стверджував, що дамба фактично належить “Укравтодору”.
Після цього компанія “Ростдорстрой” отримала тендер на роботи зі стабілізації дамби на 62 млн грн. (тендер був безальтернативним). Прокуратура намагалася оскаржити цей договір, але безуспішно.
Дамбу Хаджибейського лиману побудували на початку 1930-х років авральним методом - оскільки рівень води в Хаджибейському лимані став стрімко підвищуватися і це почало загрожувати затопленням усього Пересипу. Причиною підвищення рівня лиману тоді стало поєднання аномальної весняної повені 1931 року та перенаправлення в лиман стоків каналізації з усієї Одеси починаючи з 1929 року.
Дамбу тоді збудували без надійного фундаменту. Єдина її серйозна опора - вбиті 90 років тому в мулистий ґрунт дерев'яні палі. Потім дамбою проклали вузьку двосмугову об'їзну дорогу. З 2003 року дамба перебуває в аварійному стані - після чергової повені в Хаджибейському лимані. У 2003-2004 роках. її зміцнювали скиданням будівельного сміття, потім у 2016 році був ремонт, а у 2020-му - ще один, щоразу після сильних штормів, які розмивали ту чи іншу ділянку дамби. До того ж, постійний рух важких вантажівок об'їзною дорогою призводить до процесів руйнування дамби.
До речі, одним з способів знизити навантаження на цю аварійну дамбу є зниження рівня води у Хаджибейському лимані, чого можна досягти припиненням скидання туди каналізаційних стоків. Відповідно, ці стоки повинні бути перенаправлені в інше місце. Раніше вони скидалися у холодну пору року в море - у 150 метрах від берегу міського пляжу в Лузанівці. Для того, щоб можна було скидати ці стоки на великій відстані, було ще 10 років тому збудовано, але так і не запущено в експлуатацію через низку кримінальних справ щодо розкрадання державних коштів, систему глибоководного випуску.