В Одесі російським обстрілом знищено старовинну будівлю вокзалу

Вівторок, 29 липня 2025, 10:52
Останній російський "шахедний" удар по Одесі у ніч на 24 липня, серед інших, знищив і старовинну будівлю залізничного вокзалу "Одеса - Порт", яка розташована на вулиці Приморській біля Потьомкінських сходів.
В Одесі російським обстрілом знищено старовинну будівлю вокзалу

У переліку з 7 пам'яток архітектури, про пошкодження яких нічним російським повітряним ударом повідомило 24 липня Міністерство культури та стратегічних комунікацій, є і будівля залізничної станції Одеса-Порт по вулиці Приморській, 8.

Згоріла вщент та залізнична будівля, що знаходиться ближче до Митної площі.

Це - одна з трьох частин старого залізничного вокзалу Одеса-Порт, який діяв до часів Першої світової війни. 

Вокзал Одеса-Порт виник паралельно з початком залізничного сполучення в регіоні, коли в грудні 1865 року було відкрито лінію Одеса–Балта. Його перша будівля, виконана в романтичному стилі неоготики у 1865-1872 рр., була скромною, але зручною для пасажирів, які прямували до порту або на Куяльницький лиман – популярний курорт із цілющими грязями.

Розташування вокзалу на Приморській вулиці забезпечувало швидкий доступ із центру Одеси, а пряме сполучення з Куяльником стало справжнім подарунком для тих, хто шукав оздоровлення.

У 1907-1910 рр. вокзал повністю перебудували - у стилі Віденського сецессіону. Основний проєкт розробив архітектор Олександр Вербицький, який керував всіма будівельними роботами на тодішній Південно-Західній залізниці. А безпосередньо будівництво вокзалу велося по більш детальному проєкту одеського архітектора Льва Влодека. Будівля складалася з трьох крил - двох майже ідентичних бокових та центрального.

У розпал курортного сезону 1913 року потяги курсували від вокзалу до Куяльника з 6:00 до 23:00, долаючи відстань за 25 хвилин. У складі поїздів були як відкриті, так і закриті вагони першого та третього класів, а квитки продавали безпосередньо в дорозі. Це робило поїздку доступною й зручною, сприяючи популярності курорту, який у той час уже приваблював тисячі відвідувачів. Але після початку Першої світової війни залізничне сполучення з Куяльником поступово припинилося, а маленькі вагончики задіяли на зовсім іншій лінії, про яку ми напишемо окремо.

Під час Другої світової війни центральне крило вокзалу було знищено, залишки знесено. Бокові крила залишилися службовими станційними будівлями.

На фасаді тої будівлі, що ближче до Потьомкінських сходів, тривалий час зберігалася стара інформаційна табличка на мармуровій плиті про належність до ще царських часів Південно-Західної залізниці.

У пасажирських перевезеннях станція Одеса-Порт не була задіяна, хоча і зараз на місці колишнього вокзалу є невелика посадочна платформа. Справа у тому, що у 1980-х рр. робилися спроби запустити до станції Одеса-Порт пасажирський дизель-поїзд з житлового масиву Котовського, від станції Одеса-Східна - але цей, фактично, міський поїзд "протримався" дуже недовго через те, що заважав інтенсивному руху вантажних поїздів в порт. Потім, у 2021 році, саме цей вокзал розглядався як одна з кінцевих станцій у запропонованій нашою редакцією проєкті міської електрички в Одесі.

comments powered by HyperComments