Флот Японії вперше з часів Другої світової війни отримав палубні бойові літаки

Понеділок, 11 серпня 2025, 17:04
Військовий флот Японії відроджує палубну авіацію - вперше з часів Другої світової війни. Перші винищувачі F-35B, які призначені для японських авіаносних кораблів, вже прибули до Японії.
Флот Японії вперше з часів Другої світової війни отримав палубні бойові літаки

Військово-морські сили самооборони Японії (JMSDF) 8 серпня офіційно отримали перші винищувачі F-35B Lightning II, що стало історичним моментом для країни. Ці три стелс-літаки, здатні виконувати короткий зліт і вертикальну посадку (STOVL), прибули на авіабазу Нютабару в префектурі Міядзакі 7 серпня після тривалого перельоту з США, де їх супроводжували американські KC-46A Pegasus. Це перші палубні бойові літаки Японії з часів Другої світової війни, що знаменує нову еру в її військово-морській стратегії.

Перші три F-35B були помічені під час зупинки на Гаваях 1 серпня, а четвертий літак приєднався до групи пізніше. За даними Міністерства оборони Японії, літаки, виготовлені компанією Lockheed Martin, призначені для операцій із двох конвертованих "есмінців" типу "Ідзумо" – JS Ідзумо та JS Кага, які тепер адаптовані для базування палубної авіації. Ця подія стала можлива завдяки рішенню 2018 року розширити програму закупівлі F-35 до 42 літаків STOVL-версії, крім 63 традиційних F-35A, що вже експлуатуються Японськими повітряними силами самооборони (JASDF).

Цікаво, що ці кораблі, які офіційно класифікуються як "есмінці", насправді є вертольотоносцями і фактично виглядають як справжні авіаносці. Раніше з цих кораблів вже виконували польоти винищувачі F-35B Корпусу морської піхоти США.

Міністр оборони Такаші Івая заявив: "Ці літаки зміцнять нашу здатність захищати національні інтереси та відповідати на загрози в регіоні Індійсько-Тихоокеанського регіону". Він також додав, що доставка F-35B є частиною ширшої стратегії, спрямованої на підвищення мобільності та гнучкості японських ВМС, особливо в умовах зростання напруги з Китаєм. Локальні жителі висловили занепокоєння щодо шуму від вертикальних посадок, і уряд запланував демонстраційні польоти з американськими пілотами в середині вересня, щоб заспокоїти громаду.

Цей крок повертає Японію до статусу країни з палубною авіацією, якого вона не мала з 1945 року, коли імперський флот втратив свої авіаносці в ході Другої світової війни. Хоча офіційно "Ідзумо" та "Кага" класифікуються як есмінці, їхня модернізація, включаючи теплостійке покриття палуби та нові системи посадки, дозволяє розглядати їх як легкі авіаносці. Перші операції з F-35B із борту JS Кага заплановані на 2028 рік, що стане кульмінацією багаторічних зусиль із переозброєння.

Цей розвиток японського флоту є відповіддю на посилення військової присутності Китаю в Східно-Китайському морі та навколо Тайваню. Також це демонструє силу Японії на морі у відродженні її зовнішньополітични амбіцій щодо повернення частини Курильських островів, які були з 1945 року під юрисдикцією СРСР, а згодом - росії, - при відсутності мирного договору між СРСР/росією та Японією за підсумками Другої світової війни.

Водночас союзники Японії, зокрема США, вітають це рішення як крок до зміцнення регіональної безпеки. Поки що літаки використовуватимуться для підготовки пілотів і технічного персоналу, а загальна доставка 42 F-35B триватиме до кінця десятиліття.

comments powered by HyperComments