НАТО не буде конвоювати торгівельне судноплавство в українських водах

Среда, 27 сентября 2023, 13:19
Країни НАТО не будуть супроводжувати торгівельні судна в українських територіальних водах у Чорному морі за допомогою своїх кораблів чи літаків.
НАТО не буде конвоювати торгівельне судноплавство в українських водах

Країни блоку НАТО розглядають різні варіанти щодо поновлення експорту українського зерна через Чорне море, але говорити про остаточні рішення зарано. Щодо можливості створення захищеного «коридору» для супроводження цивільних комерційних суден із зерном дипломатка зауважила, що деякі з країн-членів Альянсу заперечують такий підхід із міркувань безпеки. Про це заявила очільниця представництва України при НАТО посол Наталія Галібаренко.

"Турецька сторона, наприклад, сказала, що спробує відновити ініціативу з постачання зерна у тому варіанті, в якому вона була раніше. Тобто дискусії триватимуть. Питання вивезення зерна в тих обсягах, які ми маємо, найкраще вирішується морським шляхом. Інші варіанти, які нам пропонують Балтійські держави, Хорватія й Румунія, — вони вирішують цю проблему частково та, у вимірі Балтійських країн, ще й дорого. Але говорити про те, до чого ми дійдемо у цих дискусіях, наразі передчасно”, — сказала Галібаренко.

Вона зауважила, що альтернативні шляхи для транспортування продовольства з України значно підвищують його вартість. Наприклад, ціна на зерно за рахунок транспортних і логістичних витрат на виході є вдвічі більшою за ту, що складається за умови вивезення збіжжя морем.

Коментуючи можливість супроводження суден із зерном кораблями НАТО, дипломатка висловила думку, що зараз це можливо лише у територіальних водах країн НАТО, про акваторію України поки не йдеться.

Але слід зауважити, що ВМС України за допомогою берегових протикорабельних ракетних комплексів здатні захистити торгівельні судна від безпосередніх атак російських кораблів. А далекобійні системи ППО - від радянських С-300 до імпортних Patriot здатні прикривати судноплавство у територіальних водах від майже всіх повітряних атак російської авіації. Єдине, що можуть зробити росіяни в таких умовах - це завдавати ударів по суднам під нейтральними прапорами за допомогою далекобійних крилатих ракет.

У серпні ВМС ЗСУ встановили у Чорному морі тимчасовий коридор, яким уже скористалися балкери Resilent Africa та Aroyat, що заходили до порту Чорноморськ для завантаження понад 20 тис. тонн української агропродукції для країн Азії та Африки. В середині вересня у напрямку українських портів тимчасовим коридором пройшли ще три судна під завантаження експортною продукцією — зерном та залізною рудою.

Встановлений ВМС ЗСУ коридор використовується також для евакуації суден, які перебували в українських портах Чорноморськ, Одеса та «Південний» на момент повномасштабного російського військового вторгнення. Ним скористалося у обох напрямках вже 10 суден. 

comments powered by HyperComments