Науковці заявляють про критичний стан зносу залізничної інфраструктури
Українська залізниця стрімко втрачає запас міцності: колії зношені на 70% (подекуди знос колій складає 90%), рухомий склад — на 90%, а ресурсу для стабільної роботи системи залишилося не більше ніж на п’ять років.
За словами експертів, у 2025 році збитки "Укрзалізниці" сягнули 7 млрд грн. Для утримання галузі в робочому стані найближчим часом потрібно щонайменше 29 млрд грн. Водночас вантажні перевезення, які традиційно компенсували збитки від пасажирських, скоротилися майже наполовину.
Ректор УДУНТ, доктор технічних наук і член-кореспондент НАН України Костянтин Сухий наголосив, що Україна має одну з найбільш розгалужених залізничних мереж у Європі, але без системного фінансування вже за п’ять років “ми можемо втратити працездатність залізниці як єдиної транспортної системи”.
Відзначається, що особливо критична ситуація у промислових регіонах — Дніпропетровській та Запорізькій областях, де зношеність колій сягає 90% в той час, як на заході країни зношеність може складати 70%.
Професор Дмитро Курган, автор дослідження про стан залізничної колії, навів приклад: "Один перегін розрахований на 800 млн тонн пропущеного вантажу. Після цього потрібен капітальний ремонт. Стрілочні переводи зношуються ще швидше — після 140 млн тонн. Зараз ми перевищуємо ці межі, не маючи коштів на оновлення".
Як зазначила професорка Лариса Марценюк, сьогодні "Укрзалізниця" виконує переважно лише термінові (ургентні) ремонти, тоді як планові — у рази менше за потребу. "Залізниця працює на запасі міцності, накопиченому за попередні десятиліття. Але ці ресурси майже вичерпані. Без оновлення колій та стрілочних переводів за кілька років почнуться масові обмеження швидкості, а частину рухомого складу доведеться списувати", — підкреслила вона.
Фінансова криза супроводжується кадровою — на залізниці бракує спеціалістів, а низькі зарплати загрожують подальшим відтоком кадрів. "Через п’ять років у нашому виші може не залишитися достатньої кількості викладачів, які готують залізничників. Якщо нічого не змінити — галузь втратить і інфраструктуру, і людей", — попередив Сухий.
Науковці переконані: у нинішніх умовах залізниця може розраховувати лише на державну підтримку. Так замість системного розвитку залізниці йдеться її системне руйнування, яке обернеться катастрофою для системи перевезень в Україні. Тим більше, що сьогодні залізниці є важливим елементом логістики ЗСУ. "Коли настане мир, можна буде говорити про концесію чи приватні інвестиції. Але поки індекс інвестиційної привабливості України становить лише 2 із 5. Інвестори не прийдуть у галузь без державного сигналу", — зазначила Марценюк.