Залізничний дайджест: як відбудували залізниці до кордону у Одеській і Закарпатській областях (ВІДЕО)

Александр Вельможко  |  Суббота , 27 августа 2022, 17:47
Сьогодні у нас дайджест залізничних новин за серпень 2022 р. Головне зараз - це відновлення залізниць через кордон у Одеській та Закарпатській областях - до Молдови та Румунії.
Залізничний дайджест: як відбудували залізниці до кордону у Одеській і Закарпатській областях (ВІДЕО)

Навіть у нинішній дуже складний час українська залізниця реалізує інфраструктурні проекти. Але зауважу, що вказані нижче проекти - це або вимушені кроки для покращення зв'язку з Європою, або продовження розпочатих раніше проектів.  

Деталі у відеосюжеті.


Одеська область: лінія Березино - Басарабяска

Почнемо з Одеської області. З 22 серпня працює відбудована заново залізниця від станції Березине до вузлової станції Басарабяска у Молдові. Це та сама залізниця, яку розібрали ще 1997 року. А згодом декілька разів були спроби закрити та розібрати невелику тупикову гілку Арциз - Березино. Перед цим 24 червня 2022 року міністерства інфраструктури України та інфраструктури і регіонального розвтку Молдови підписали меморандум про взаєморозуміння, який перебачає запуск залізничного руху від Басарабяски до Березино в Одеській області і далі до осені 2022 року.

Всі роботи з відбудови залізниці виконали саме українські залізничники "під ключ": відновили понад 22 км інфраструктури на території України та ще 1,2 км колій — за контрактом з Молдовою на її території. Відновлено геометричний розмір залізничного полотна, укладено на дільниці рейки та залізобетонні шпали, відремонтовано 14 залізничних мостів.

Поки що по відновленій залізниці буде здійснюватися лише вантажний рух.Зараз, за словами міністра інфраструктури Олександра Кубракова, тут можна пропускати 6 пар вантажних потягів на добу та загалом довести річний обсяг перевезень вантажів до 10 мільйонів тон. Ця залізниця забезпечує зручний транзит з центральних та західних областей України на південь Одеської області до порту Ізмаїл та до Білгорода-Дністровського - через Молдову. Також транзитом через Молдову зараз йдуть багато потягів до порту Рені. Також залізниця Басарабяска - Березино - Арциз дає і самій Молдові зручний доступ до порту Ізмаїл, а у перспективі - також до портів Чорноморськ, Одеса та Південній в обхід невизнаного Придністров'я.

Але на перспективу вже пропонують декілька напрямків пасажирських потягів. Наприклад, вже зараз можна відновити рух потягу сполученням Київ - Ізмаїл, але без заїзду в Одесу - транзитом через територію Молдови з зупинками у Бельцях, Кишиневі та Басарабясці і, можливо, на станціях Окниця та Унгени. Ще один напрямок, який буде актуальний вже після війни - запуск потяга сполученням Кишинів - Одеса через Басарабяску, Арциз. Білгород-Дністровський та курорт Затока. 

Також Одеській залізниці передали спеціальний потяг для організації побуту залізничників - "колійний експрес".


 

Закарпатська область: залізниці від Рахова і Солотвино до Румунії

З 26 серпня відновився рух потягів у Закарпатті від Рахова до державного кордону з Румунією. Це 19,3 кілометрів залізниці, яка не використовувалася майже 20 років. Зараз туди вже ходить приміський дизель-потяг від Коломиї - ось кадри з його першого рейсу до зупинку "Ділове" біля самого кордону. Як видно на фото, зараз колія відремонтована як раз до державного кордону з Румунією - від Рахова з невеликою проміжною станцією Берлібаш. Інший відремонтований фрагмент колії у Закарпатті - від Тересви також до кордону з Румунією, тут трохи більше километра з мостом через Тису.

Ці дві ділянки мають продовження колією 1520 мм територією Румунії. У перспективі це дозволить відкрити транзитне залізничне сполучення Закарпатською областю - від Ужгорода і Чопа через Солотвино до Рахова. Це також дозволить Україні мати третій повноцінний залізничний перехід через Карпати, хоча і не електрифікований. А також це дасть можливість задіяти ще один напрямок залізничного руху через кордон до Румунії - з перевантаженням вантажних потягів та пересадкою пасажирів у румунському місті Сігет та станції Валя-Вішеулуй. Тут ще треба відновити дві закинуті ділянки залізниці колії 1520 мм - невелику від кордону до Валя-Вішеулуй та більш протяжну від кордону по Тисі через Кимпулунг-ла-Тиса до Сігету. Але ці ділянки знаходяться вже на території Румунії, тому їх ремонт - вже справа дипломатії, а потім - техніки. 


 

Відновлення євроколії у Львівській області

Продовжується ремонт транскордонних ділянок залізниці у Львівській області - це вже для полегшення зв'язку з Польщею по двом напрямкам.

Перший - це ремонт європейської колії 1435 мм, яка доходить до станції Рава-Руська. Тут планувалося до 24 серпня запустити пасажирський потяг з Варшави, з можливістю стиковки з пересадкою на приміські потяги до Львова - але процес поки що затягнувся. У перспективі до Рави-Руської можуть буть продовжені деякі пасажирські потяги локомотивної тяги, які прямують до Львова з Києва, Одеси, Харкова - як раз з метою створення тут ще одного зручного пересадочного хабу, як це зроблено у Перемишлі.

Другий - це ремонт обох видів колії, і вітчизняної, і європейської в районі станції Хирів. Це дасть змогу розвантажити існуючий залізничний перехід через кордон з Польщею та дати можливість самій Польщі з'єднати одну з розірваних державним кордоном залізниць. Тут роботи також тривають.


 

Загалом "Укрзалізниця" планує до кінця 2022 року відновити та відремонтувати до 150 км колій - це разом з вказаними вище проектами. Також продовжується електрифікація майже 57 км колій - це завершення вже розпочатих проектів по електрифікації залізниці до Черкас від вузлової станції ім. Т, Шевченка та від Ковеля, Ізова до польского кордону.


 

Модернізація потягів та нові маршрути

Продовжується модернізація та ремонт пасажирського рухомого складу та запуск нових маршрутів. 

Вже відремонтовані обидва двоповерхові електропотяги "Шкода". Один працює на суміщеному маршруті Чернігів - Київ - Вінниця. Другий - запущено буквально декілька днів тому, з 23 серпня, на маршрут Київ - Рівне - Луцьк. 

Відремонтовані та модернізовані електрички працюють на кільцевому залізничному маршруті в Києві та на ряді приміських маршрутів. Кількість таких електричок постійно збільшується.

Протягом серпня відновили роботу декількох регіональних експресів у Прикарпатті та Буковині. Це: 
"Буковинський експрес" між Львовом та Чернівцями
"Прикарпатський експрес" від Львова до Коломиї через Івано-Франківськ, Калуш, Долину, Моршин та Стрий
"Дністровський експрес" від Львова до Тернополя через Чернівці, Коломию, Стефанешти, Заліщики та Чортків.

Окрім того, відновлено "Слобожанський експрес" від Харкова до Конотопа через Люботин і Суми.

На цих регіональних експресах працюють нові дизель-потяги Крюківського заводу ДПКр. У перші тижні війни вони були задіяни у евакуаційних перевезеннях.


 

Що з вузькоколійками

Зазначу про спробу місцевих колійників раптово зупинити рух вузькоколійкою між Гайвороном та Рудницею. Та після розголосу, який ми з колегами відразу зробили - декому дали по шапці, вузькоколійка працює. Мало того, там поступово ремонтують закинуту з 2019 року ділянку Гайворон-Голованівськ. Це дасть змогу зручного пасажирського руху з пересадками від Кропивницького та Помічної до Гайворону і далі - до Вінниці, Вапнярки, Подільську.

Ще одна вузькоколійка "Укрзалізниці" у Рівненьский області, Антонівка - Зарічне, відновлення якої після карантину планувалося на 2022 рік. зараз через небезпеку досі не працює, колії та інфраструктура законсервовані, а рухомий склад з метою збереження вивезено до Закарпаття, до тамошньої вузькоколійки.


 

Загалом за період з січна по липень залізниці перевезли трохи більше 95 мільйонів тон вантажів. А з показниками серпня буде, скоріш за все, більше 100 мільйонів тон. Це майже вдвічі менше, ніж за такий же період минулого 2021 року. Але тут треба врахувати фактор втрати значної території на сході та півдні через воєнні дії. зменшення обсягів перевезень до портів та великих металургійних заводів, повне припинення залізничного транзиту. Обсяг експортних перевезень зменшився, але при цьому поступово зростає обсяг перевезень на експорт зернових вантажів. 

comments powered by HyperComments