Україна відновлює залізниці в Європу в Одеській, Львівській та Закарпатській областях (ВІДЕО)

Александр Вельможко  |  Пятница , 24 июня 2022, 18:30
В умовах морської блокади значення залізниць і, особливо, залізниць, які ведуть через кордон у Європу, різко зросло. І тут виявилося, що Україна має декілька зовсім закинутих залізниць до Європи, які десятиліттями не використовувалися. Вони розташовані у Одеській, Закарпатській та Львівській областях.
Україна відновлює залізниці в Європу в Одеській, Львівській та Закарпатській областях (ВІДЕО)

Буквально за останні два дні "Укрзалізниця" тим чи іншим чином повідомила про наміри відновити відразу три залізничних переходи через кордон з Європою, які дозволять як вирішити внутрішні логістичні проблеми, так і покращити логістичні можливості перевезень пасажирів та вантажів до наших сусідів - Польщі, Румунії та Молдови. 

Детальніше у нашому відеосюжеті.

 


Одеська область

Про цей проект у вигляді відновлення залізниці від станції Березино у Одеській області до станції Басарабяска у Молдові я буквально лупаю цю скалу вже 5 років.

Ця залізниця вже існувала і успішно працювала - це історична траса від Бендеро-Галацької залізниці до Акерману (зараз Білгород-Дністровський), збудована 1915 року. Згодом у 1940-41 рр. від цієї залізниці збудували лінію до Ізмаїлу - вона починається у Арцизі. З 1954 року залізниці на півдні Бесарабії з'єднали з Одесою по мосту через гирло Дністровського лиману у Затоці. Але 1997 року ділянку залізниці від Березино до Басарабяски розібрали. Це дуже ускладнило залізничні перевезення до дунайського порту Рені в Одеській області, везти вантажі туди доводиться дуже довгим транзитом через територію Молдови. А з нинішньої весни, після серії російських ракетних ударів, рух по згаданому мосту у Затоці припинили. І тому ділянка української залізниці в Одеській області від Білгорода-Дністровського до Ізмаїла залишилася відрізаною від інших сталевих магістралей.

Питання про відновлення залізниці від Басарабяски до Березино було піднято залізницями Молдови ще 2012 року. Згодом у 2015 році я запропонував тодішньому очільнику Одеської обладміністрації Саакашвілі відновити дану залізницю - і з того часу процес дещо почав рухатися, але суто у бюрократичній та політичній сфері,. Згодом, 2017-го року я навіть особисто дослідив трасу цієї розібраної залізниці. До початку війни це був найдешевший варіант залізничного сполучення з портом Рені, а Молдова обіцяла пільговий транзит своєю ділянкою - від Басарабяски до Рені через Болград. Але проти цього виступало керівництво порту Ізмаїл та ряд політиків, які не хотіли бачити конкуренції Ізмаїлу і Рені.

Аж ось 24 червня 2022 року міністерства інфраструктури України та інфраструктури і регіонального розвтку Молдови підписали меморандум про взаєморозуміння, який перебачає запуск залізничного руху від Басарабяски до Березино і далі до осені 2022 року. Технічно це передбачає будівництво 23 кілометрів колії, з яких трохи більше 1 км по території Молдови і майже 22 км - по території України. Для цього будівництва вже є наявні грунтові насипи, виїмки і навіть мости - оскільки все це збереглося від старої залізниці. Також, скоріш за все, "Укрзалізниці" буде потрібно відремонтувати існуючу малодіяльну колію від Арцизу до Березино. 

У перспективі це відновить фізичний зв'язок відрізаної ділянки Ізмаїл - Білгород-Дністровський з іншими українськими залізницями - але з довгим транзитом через Молдову аж від прикордонних переходів у Чернівецькій області та у Могилеві-Подільскому. Сама Молдова зможе мати зручний залізничний шлях до порту Ізмаїл, а також розвантажить наявні залізниці у напрямку Басарабяска - Рені - Джурджулешти - Галац та Басарабяска - Кагул - Джурджулешти.


 

Закарпатська область

23 червня "Укрзалізниця" опублікувала короткі новини про зміни руху пасажирських потягів на транскарпатській залізниці, яка йде від Коломиї та Івано-Франківска до Рахова через Яремче и Ворохту. Зараз це фактично тупикова гілка - оскільки далі Рахова колія є, але руху по ній нема.

Мова йде про колишню Транскарпатську залізницю, яку збудували і ввели до руху ще 1894 року за часів Австро-Угорщини. Залізницю тоді будували одночасно - з одного боку від Станіслава (зараз Івано-Франківськ) через Надвірну, Делятин, Ворохту до станції Вороненко. З іншого - від міста Сігет (зараз у Румунії) через Рахів до Ясині. Потім залізниці з'єднали тунелем. Після 1945 року, коли Закарпаття увійшло у склад України, тоді ще радянської, залізницю частково перебудували на колію 1520 мм. Виглядало це так. Від станції Батьово одноколійна та неелектрифікована залізниця колії 1520 мм йшла вздовж угорського кордону аж до Солотвино. Ця залізниця аж від Чопу і до станції Королево має суміщену колію - 1435/1520 мм, що дає технічну можливість пропускати потяги європейської колії з Словачини та Угорщини до Румунії, деякий час тут ходив навіть міжнародний пасажирський потяг "Краків - Констанца". Колія 1520 мм зараз закінчуєтсья тупиком у містечку Солотвино. Але від неї є два закинутих відгалуження з мостами через Тису - к Тересві та у Солотвино є мости через річку Тису, після якого залізниця колії 1520 мм через територію Румунії йде до з'єднання із залізницею, яка йде далі від Рахова до міста Сігету-Мармацей у Румунії. До початку 2000-х рр. від Тересви та від Рахова ходили міжнародні пасажирські приміські дизель-потяги до Сигета, які скасували через велику кількість контрабанди.

Фактично, залізниця аж від Чопу і до Івано-Франківська-Коломиї є одним цілим, але ділянка від Рахова до Тересви не використовується взагалі приблизно з початку 2000-х рр. через те, що двічі перетинає румунський кордон і невелику кількість вантажів.

На початку 2022 року між Закарпатською обласною адміністрацією та місцевою владою Румунії йшли перемовини про те, щоб після ремонту даної залізниці запустити по ній "Карпатський експрес" сполученням від Ужгорода до Рахова у межах саме Закарпатської області. "Закордонну" ділянку він би проходив транзитом, без зупинок. 

Тим часом напередодні "Укрзалізниця" оголосила про початок ремонту залізниці від Рахова до державного кордону довжиною приблизно 18 кілометрів, яка включає в себе тонель, міст через Тису біля села Ділове і невелику станцію Берлібаш. Задля цього вже змінено графік руху пасажирських потягів у напрямку Рахова. Ремонт цієї ділянки дозволить вирішити ряд задач, одна з яких - відновлення руху вантажних та пасажирських потягів з Прикарпаття (Івано-Франківськ, Коломия, Львів) до Румунії, до Сігет-Мармацей. Це дає можливість як перевалки вантажів, так і зручної пересадки пасажирів. Другим кроком такого ремонту є вже відновлення руху потягів колії 1520 мм через Закарпаття аж до Рахова і далі до Коломиї, Івано-Франківська і Львова - це створює важливий додатковий маршрут, третю залізничную лінію через Карпати. 


 

Львівська область

Ще одна залізниця, яку намагається відновити зараз "Укрзалізниця" у співробітництві з залізницями Польщі - це лінія Перемишль – Нижанковичі – Хирів – Устрики Долішні. Вона колись була частиною історичної Першої Угорсько-Галицької залізниці, побудованої на початку 1870-х років.

Своє колишнє значення залізниця втратила після Другої світової війни, коли її ділянки потрапили до складу різних країн, але на території України збереглася європейська колія 1435 мм, яка була суміщеною з колією 1520 мм. До початку 1990-х років через Хіров по євроколії транзитом проходив швидкий поїзд залізниць Польщі. До кінця 2000-х на лінії існував місцевий транскордонний рух. 

Ще з перших днів червня Польща розпочала ремонт ділянки залізниці євроколії довжиною 7 км від Перемишля до Нижанковичів. А 22 червня регіональній філіал "Львівська Залізниця" разом з чиновниками Львівської обласної військової адміністрації проінспектували всю цю ділянку залізниці для того, щоб розрахувати обсяг ремонту на ділянці Старжава - Хирів - Ніжанковичі. 

Загалом це дозволить у перспективі розвантажити існуючу залізницю через польский кордон від Львова до Перемишля та створити додаткові логістичні потужності.


 

comments powered by HyperComments